Współczesna problematyka badawcza
W trzech ostatnich dziesięcioleciach, w dydaktyce geografii wyłaniają się następujące nurty badawcze: modele edukacji geograficznej, treści kształcenia i koncepcje programów nauczania geografii na różnych poziomach, wychowawcza oraz kulturotwórcza roli geografii jako przedmiotu nauczania szkolnego.
Współcześnie do szczegółowych tematów badawczych należą:
- Modele edukacji geograficznej, treści kształcenia i koncepcje programów nauczania geografii, kształcenie kandydatów na nauczycieli geografii (zasady nauczania metodą e-learningu)
- Cele, treści i nowoczesne środki dydaktyczne w nauczaniu geografii na różnych poziomach (wykorzystanie Internetu)
- Pozyskanie, selekcjonowanie, ocena i analiza informacji; wnioskowanie, przewidywanie i tworzenie projektów dotyczących środowiska geograficznego zgodnie z koncepcją zrównoważonego rozwoju
Projekty
Koordynacja obszaru GEOGRAFIA w ramach Małopolskiej Chmury Edukacyjnej. Prowadzenie zajęć online, koła geograficznego, warsztatów weekendowych i warsztatów letnich https://e-chmura.malopolska.pl/.
Współautorstwo i realizacja projektu PINaP (2013-2015) - Inowacyjnego nauczania Przyrody na szkołach ponadgimnazjalnych http://www.pinap.geo.uj.edu.pl
Program PINaP i scenariusze lekcji dostępne w zasobach Ośrodka Rozwoju Edukacji https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/search?keyword=pinap&page=2&perPage=5&sort=id-desc
Dr M. Pietrzak była ekspertem w projekcie Akademia EduGIS
2009 - 2010
Związek osadnictwa z rzeźbą terenu w polskich Karpatach 3P04E03025,
realizowany 20.10.2003-20.10.2005
http://www.cittru.uj.edu.pl/ibd//bp/search.php?nazwa=&keywords=GIS&action=search
Antropogeniczne przemiany warunków morfodynamicznych w obszarze
progu Pogórza Karpackiego między Rabą a Uszwicą
http://bazy.opi.org.pl/raporty/opisy/synaba/87000/sn87405.htm