[EN]

Logo UJUniwersytet Jagielloński w Krakowie
Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
30-387 Kraków, ul. Gronostajowa 7

www.geo.uj.edu.pl
Struktura
Edukacja
Nauka
Publikacje
Varia
Dla studentów
Dla doktorantów
Publikacje

Inne publikacje w grupie tematycznej "Geografia religii"

Inne wydawnictwa z 1996 roku

Zeszyt wielotematyczny

Zeszyt wielotematyczny

Jackowski A. (red.), 1996, Zeszyt wielotematyczny, Peregrinus Cracoviensis, z.4.

Nakład wyczerpany.

Język publikacji: polski

Spis treści

 

 s. 7-10

Wstęp

Pełny tekst w języku polskim (29 KB)

Rufin Józef Abramek OSPPE 

 s. 15-22

Pielgrzymka

Pełny tekst w języku polskim (54 KB)

Zachariasz S. Jabłoński OSPPE 

 s. 23-31

Ojciec Rufin Józef Abramek wielki przeor Jasnej Góry (1984-1990)

Pełny tekst w języku polskim (57 KB)

Zygmunt Okliński OSPPE 

 s. 33-37

Maryja - Królową Polski

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (46 KB)

Zachariasz S. Jabłoński 

 s. 39-57

Piesza pielgrzymka ze Skałki w Krakowie na Jasną Górę

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (422 KB)

ks. Zdzisław Balon, Krystyna Samsonowska 

 s. 59-72

Piesza Pielgrzymka Krakowska na Jasną Górę

The Cracow Pilgrimage on Foot to Jasna Góra

Summary: The Cracow Pilgrimage on Foot to JasnaGóra was first held in 1981. The factors which werecrucial in its establishment were the traditions of the Warsaw Pilgrimage, which were very strong in the students' chaplaincies throughout Poland at the time, the situation prevalent in the country after the strikes in August 1980 and the emergence of Solidarity, and the White March which the students of Cracow held in protest on 17th May 1981, following the attempt to assassinate Pope John Paul II. Thanks to the support of the local Church authorities in the Archdiocese of Cracow, this grass-roots initiative could be put into practice, providing a new form ofpastoral service. Two distinct stages may be identified in the development of the Cracow Pilgrimage's religious ideology: 1) the 1980's, in which the dominant feature was the patriotic aspect of religious experience following the emergence of Solidarity and subsequently the imposition of Martial Law; and 2) the period following the changes of 1989, when in the new situation in which both Church and country found themselves after the Round Table agreement the subjectsaddressed were connected with the theme of renewal and deepening of religious experience, and with a responsible contribution by Catholics to the transformations currently taking place in Poland. Sinceits beginnings the Cracow Pilgrimage has always enjoyed a large amount of popularity, as evidenced by numbers attending. In 1981 there were 5 constituent groups totalling 1,800 pilgrims. By 1982 there were already 14 groups and 5,000 participants, while the corresponding figures for 1983 were 14 groups and 6,000 participants, and 10,000 participants in 16 groups in 1984. By 1990 the figures had reached over 14,000 pilgrims in 35 groups. This made changes in the organisation a necessity. The Pilgrimage was split up into sections, at first into two, then in 1989 into four sections, and in 1992 into six. In the course of its fifteen years of existence the Cracow Pilgrimage has earned a permanent place for itself in the religious traditions of Cracow and the places in the Cracovian and Częstochowa Jura through which it passes. It has established a new pilgrims' way from the Tomb of St. Stanislaus the Martyr to the Monastery at Jasna Góra, along a picturesque route studded with the ruins of medićval castles and keeps.

Peregrinus Cracoviensis, 1996, z.4, s. 59-72.

Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ

Pełny tekst w języku polskim (1.2 MB)

Ludwik Kaszowski OSPPE 

 s. 75-91

Chrześcijańskie spojrzenie na środowisko geograficzne jako przestrzeń pielgrzymowania

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (608 KB)

Urszula Janicka-Krzywda 

 s. 93-102

Motywy przyrodnicze w legendach o Matce Bożej na Polskim Podkarpaciu

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (61 KB)

Zdzisław Mach 

 s. 103-112

Symbolika narodowa i religijna centrum pielgrzymkowego w odniesieniu do współczesnej tożsamości Polaków

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (57 KB)

Wojciech Mruk 

 s. 113-124

Status prawny pielgrzymów. Wybrane aspekty prawne pielgrzymowania w wiekach średnich

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (65 KB)

Halina Matlak 

 s. 125-142

Miasto żydowskie na Kazimierzu jako ośrodek ruchu turystycznego i pielgrzymkowego

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (963 KB)

ks. Maciej Ostrowski 

 s. 143-153

Chrześcijańskie wartości turystyki

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (66 KB)

Stanisław A. Sroka 

 s. 157-164

Pielgrzymka królowej Elżbiety Łokietkówny do Rzymu w 1343 roku

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (54 KB)

Bożena Gierek 

 s. 165-173

Wybrane miejsca pielgrzymkowe w Irlandii

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (558 KB)

Magdalena Swaryszewska 

 s. 175-178

Sanktuarium maryjne XX.Orionistów w Zielenicach

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (38 KB)

Alicja Marciniak 

 s. 179-192

Święta Góra Grabarka

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (584 KB)

Renata Janiec 

 s. 193-201

Meteory -"Klasztory Zawieszone w Niebie"

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (414 KB)

dk. Robert Piwowarczyk 

 s. 205-211

Pielgrzymka i Sanktuarium w sensie historycznym teologiczno-biblijnym

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (50 KB)

Jolanta Podolska 

 s. 213-223

Pielgrzymi polscy w Ziemi Świętej 1350-1450

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (360 KB)

Grzegorz Grabowski 

 s. 225-232

Ewangelicy na Śląsku Cieszyńskim od XVI wieku do 1918 roku

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (52 KB)

Elżbieta Bilska 

 s. 233-242

Pielgrzymki do sanktuariów męki pańskiej w Polsce - geneza, przemiany, współczesność

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (535 KB)

Michał Jan Pacan OSPPE 

 s. 243-256

Trasy pieszych pielgrzymek z Warszawy na Jasną Górę

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (111 KB)

Anna Wilkońska 

 s. 257-274

Pielgrzymki osób z upośledzeniem umysłowym, ich rodzin i przyjaciół, uczestników Ruchu "Wiara i Światło"

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (87 KB)

Artur Rzeszowski 

 s. 275-281

Bardo Śląskie jako ośrodek kultu religijnego

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (48 KB)

Anna Szarek-Rzeszowska 

 s. 283-288

Wambierzyce jako ośrodek kultu religijnego

\"textSummary Pełny tekst w języku polskim (45 KB)

Izabela Sołjan 

 s. 289-291

Kronika Zakładu Geografii Religii

Pełny tekst w języku polskim (44 KB)

Webmaster: Janusz Siwek

Ostatnia aktualizacja: 2017-06-14

© IGiGP UJ "2017"

Valid HTML 4.01 Transitional